A nexia története:
Az 1960-as években Park Chung Hee új kormányának a célja, hogy növekedés és fejlesztés legyen az országban. Ez nagyobb hozzáférést biztosított az erőforrásokhoz, és az exportot részesítette előnyben. A Daewoo nem is lett fontos tényező sokáig. A magasabb hasznot hozó ruhaiparra koncentrált, hiszen ekkor még olcsó munkaerő bőven volt Dél-Koreában. Később a konkurencia miatt áttért az elektronikára és a hajóépítésre, amit a kormány erőltetett inkább. Kiterjesztették a szerszámgépek exportját, a védelmi termékek és a félvezetők tervezését és gyártását. Végül elkezdtek polgári helikoptereket és repülőgépeket építeni, amelyeknek az ára jóval az amerikai gyártmányoké alatt volt. A hetedik legnagyobb autóexportőrnek és a hatodik legnagyobb autógyártónak tartották a világban. A 1980-as, 1990-es években a híradástechnikában és telekommunikációban is szerepet vállalt, valamint az építőipari gépek területén és a hangszergyártásban is jelen volt.
A cég feldarabolása
Az 1998-as ázsiai pénzügyi krízis kihatással volt a koreai kormányra és főleg a Daewoo túlköltekezésére. Az állam nem tudta biztosítani az addigi olcsó, szinte feneketlen keretet. Míg az LG Electronics és a Samsung visszafogta magát, a Daewoo 40%-kal növelte a deficitet. Így 1999-ben Dél-Korea második legnagyobb cégcsoportja, melynek több mint 100 országban voltak érdekeltségei, csődbe ment, mintegy 80 milliárd won deficittel, ami kb. 85 milliárd amerikai dollárnak felelt meg. Nem tehettek mást, minthogy a cégeket külön-külön eladták, illetve néhány önállóvá vált.
Egy pár kép a daewoo nexiáról:
A Daewoo jelentése „nagy univerzum”, és ezzel tulajdonképpen nem lőttek bakot a kitalálók, mert egy világméretben is jelentős, dél-koreai ipari csoportról beszélhetünk. Az autós szekció 1978-ban jött létre Saehan Motor néven, míg a Daewoo felirat először 1983-ban volt olvasható. Az óriásvállalat mindent gyárt, ami mozog, autót, buszt, lánctalpas traktort, amire csak szükség van, ám globális szinten már nincs minden kontinensen jelen. Európában Opel-alapokon indult a Daewoo karrierje, az 1990-es évekből sokaknak lehet ismerős a Kadett E ázsiai átirata, a Daewoo Racer. A nagyobb és komfortosabb Espero a szögletességet próbálta divatba hozni, és nem váratott magára sokáig az első egyterű, a Tacuma sem. A paletta lefedte az átlagemberek igényeit, a minit a Tico, a kompakt kategóriát a Lanos, a luxust a Leganza képviselte. 2001-ben a márka kivonult Európából, hogy átadja helyét (és modelljeit) a partner General Motors érdekkörébe tartozó Chevrolet-hálózatnak, hogy a tengerentúli márka megvethesse lábát az Öreg kontinensen.
Név: | Daewoo |
Csoport: | Daewoo Group |
Alapítás éve: | 1978 |
Cégnév: | Deawoo Motor Co. Ltd. |
Székhely: | Bupyeong-gu, Incheon, South Korea |
Első autó: | 1983 |
Jelmondat: | Olcsó, megbízható, széles vásárlói rétegnek kínált modellek világszerte. |